Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2016

«Δεν κινδυνεύει πια από κανέναν Σάββα Ξηρό η Δημοκρατία μας κύριοι»



"Χαμός" λένε έγινε για την θεατρική παράσταση «Ισορροπία του Νash» στο Εθνικό Θέατρο... επειδή περιέχει αποσπάσματα από το βιβλίο του Ξηρού!  Ακούσατε εσείς πολλούς  σοβαρούς σχολιαστές να κράζουν στο δεξιό αυτί σας, άλλους από τύπους σαν τον Νίκο Δένδια και Άδωνι Γεωργιάδη; Ακούσατε πολλά απο το κέντρο (πχ, διαμαρτυρήθηκαν κι άλλοι πολλοί σοβαροί πολιτικοί στη Βουλή εκτος του βουλευτή του Ποταμιού... Ιάσωνα Φωτήλα); 

Οι από αριστερά δηλώσεις Μπαλτά - Σύριζα ήρθαν μετά το κατέβασμα της παράτασης για να υπονοηθεί ότι η κυβέρνηση δεν είχε ανάμιξη... Λιγοστοί οι βάτραχοι αλλά μεγάλη η κακοφωνία απο τα κοάσματά τους με θέμα την τρομοκρατία.

Αν ακούσατε για τη διαμαρτυρία της  Αμερικανικής πρεσβείας... Ε, αυτό ήταν το σοβαρότερο...

Τι σημαίνουν αυτά σε μια χώρα όπου όλο σχεδόν το πολιτικό φάσμα που εκπροσωπείται στη βουλή (με λαμπρή αλλά ανεπαρκή εξαίρεση το ΚΚΕ), συνδράμει στην ιεροτελεστία πια της ανθρωποφαγίας με θύμα την πλειονότητα του λαού, καθιστώντας τον έρμαιο της αβεβαιότητας  και του τρόμου πλέον, ναι (σωστά διαβάσατε) τρόμου, και όχι μόνο για το σήμερα,  μα και για το πιο μακρυνό αύριο;  Αυτό κι αν είναι τρομοκρατία! 

Και ποιούς παρεμπιπτόντως τρομοκρατεί η κακοφωνία;

Για να δούμε τι λέει ή απολογητική ανακοίνωση της διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου:

«Η παράσταση Ισορροπία του Nash που παίζεται στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ξέφυγε από τον καλλιτεχνικό της στόχο και μοιάζει, χωρίς να το επιδιώκει, να εξαντλεί τις αντοχές μιας κοινωνίας. Έγινε αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης σε μια δύσκολη συγκυρία και παρερμηνεύτηκε η ιδεολογική της πρόθεση. Δέχτηκε τη σκληρή και απολύτως δογματική κριτική ανθρώπων που, ως επί το πλείστον, δεν την έχουν παρακολουθήσει.
»Ενώ το βασικό της μήνυμα είναι πως καμία ιδέα δεν δικαιούται να αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή, η παράσταση οδήγησε, ερήμην της, στο αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, προξενώντας περισσότερο πόνο παρά προβληματισμό. Τέλος, ενεργοποίησε αντιδράσεις ακραίων κύκλων, που έφτασαν στο σημείο να εκφράζουν απειλές για τη σωματική ακεραιότητα του κοινού, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων του Εθνικού Θεάτρου.
»Κάτω από αυτές τις συνθήκες θεωρούμε ότι η συνέχιση της παράστασης θα καλλιεργήσει τη στρεβλή εντύπωση ότι το Εθνικό Θέατρο, αντί να προβάλει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και το γόνιμο προβληματισμό, στηρίζει εγκληματίες για πάντα καταδικασμένους στη συνείδηση του ελληνικού λαού.
»Για τους παραπάνω λόγους επιλέγουμε να σταματήσουμε τις παραστάσεις του έργου Ισορροπία του Nash, χωρίς επ’ ουδενί να παραιτούμαστε από το δικαίωμα, τώρα και στο μέλλον, της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης, όπως οφείλουμε να κάνουμε ως Εθνικό Θέατρο».

Τρία σχόλια επ' αυτού:


Α) Μια θεατρική παράσταση, ή οποιοδήποτε ερέθισμα  πολιτιστικής φύσης, δεν μπορεί να ενεργοποιήσει τις αντιδράσεις φανατικών Κάφρων  που  απειλούν τη σωματική ακεραιότητα κοινού και εργαζομένων σ' αυτήν. Τα αίτια για τις όποιες αντιδράσεις φανατικών πρέπει να αποδίδονται πρώτιστα στους ίδιους - στην ψυχολογία τους και την πολιτική ή γενικά ανθρώπινη αγωγή τους.


Β) Σταματούν το έργο για να μην καλλιεργηθει μια στρεβλή εντύπωση ότι το Εθνικό Θέατρο, [...] στηρίζει τρομοκράτες εγκληματίες.  Μα εν προκειμένω, ποιοι είναι οι, "για πάντα καταδικασμένοι στη συνείδηση του ελληνικού λαού, εγκληματίες"  για τη στήριξη των οποίων φοβάται μην τυχόν και κατηγορηθεί η διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου; Ο Σάββας Ξηρός; Όσοι τον γνώριζαν προσωπικά στην Ικαρία θα σου έλεγαν πως είναι απίστευτο να είχε τέτοια ανάμιξη.  Με δοσμένο τον τρόπο ανάκρισής του, πολλοί αναρωτιούνται αν ήταν πράγματι μέλος της 17 Νοέμβρη ο Ξηρός, κι αν όντως διέπραξε τα εγκλήματα για τα οποία κατηγορείται.  Αυτοί που τον θόλωσαν με αγωγή ψυχοτροπικών για να του πάρουν την ομολογία, δεν είναι εγκληματίες...  Ούτε υπάρχουν έμμισθοι δολοφόνοι που ασκούσαν και ακόμα ασκούν κρατική τρομοκρατία και αντί να καταλήξουν στη φυλακή, τελειώνουν την καριέρα τους με κρατική συνταξη... Με αυτά τα γνωστά τοις πασι δεν ασχολείται κανένας από τους συμβάλοντες στην οχλαγωγία.  


Γ) Τελικά, οι μόνοι που θα είχαν κάθε δικαίωμα να πάρουν την απόφαση να σταματήσουν την παράσταση θα ήταν οι εργαζόμενοι στην παράσταση και πρώτοι απ' όλους το καλλιτεχνικό προσωπικό...


✴✴✴✴✴

Το τι είδους πίεση ασκήθηκε στους παράγοντες της παράστασης   φαίνεται απο τον τρόπο με τον οποίο η σκηνοθέτις της παράστασης, Πηγή Δημητρακοπούλου, αποκρίθηκε με το παρακάτω

«Μου πήρε δυο μέρες για να συνέλθω από την έκπληξη και να μπορέσω να αρθρώσω λόγο. Δυο μέρες “στη δίνη του κυκλώνα” που έβλεπα τη φωτογραφία μου σ’ όλα τα δελτία ειδήσεων και δεν το πίστευα, το όνομα μου παντού, ένοιωσα σαν καταζητούμενη. Μέσα σε μια νύχτα “κέρδισα” όλη τη δημοσιότητα που είχα καταφέρει να αποφύγω στα 20 χρόνια δουλειάς στην τηλεόραση. Νόμισα πως δεν ζω στην Ευρώπη του 2016, αλλά σε κάποια μακρινή χώρα της Ασίας, απ’ αυτές που λιθοβολούν τους “ασεβείς”. Aκουσα πολλά, -τα περισσότερα δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα- από πολλούς και διάφορους. Αν και έχω συνηθίσει να μιλάω με την δουλειά μου, κι όχι με τα λόγια, θα προσπαθήσω να ξεκαθαρίσω ένα -δυο πράγματα απλά και ειλικρινά: Το Εθνικό θέατρο και οι άνθρωποι του, δεν έχουν καμία ευθύνη για την επιλογή των κειμένων της παράστασης. Η ευθύνη είναι αποκλειστικά δική μου και την αναλαμβάνω εξ ολοκλήρου. Και είναι προς τιμήν του κ. Λιβαθινού που δεν προσπάθησε να κάνει “προληπτική λογοκρισία” πριν ανεβεί η παράσταση, για να προστατεύσει τον εαυτό του από τον ανηλεή πόλεμο που υφίσταται σήμερα. Το αντίθετο θα ήταν καταδικαστέο, όχι αυτό που έκανε. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τους διευθυντές της Πειραματικής σκηνής. (Δυστυχώς πρέπει να λέμε και τα αυτονόητα)
Κανείς δεν θα ήθελε ελπίζω να γυρίσουμε στην εποχή της Χούντας, που τα σενάρια και τα θεατρικά κείμενα σφραγίζονταν σε κάθε σελίδα από την επιτροπή Λογοκρισίας. Το ότι δεν “λογοκρίθηκα” όμως, εν έτει 2016, θεωρήθηκε ατόπημα, και το ότι χρησιμοποίησα βιβλίο μέλους μιας οργάνωσης που εξαρθρώθηκε πριν 14 χρόνια, τουλάχιστον “εγκληματικό”. Δεν έχω κάνει τίποτα που να θέλω να απολογηθώ γι αυτό, αντίθετα είμαι περήφανη γιατί με πολλή δουλειά, κόπο, μεράκι και σεβασμό δώσαμε μαζί με όλους τους ηθοποιούς και τους συνεργάτες μου τον καλύτερο μας εαυτό για να βγει με ελάχιστα μέσα -κόστος και χρόνο- μια αξιοπρεπής παράσταση και να “ισορροπήσουμε” σ’ ένα τόσο δύσκολο θέμα. Η ίδια η παράσταση είναι η απάντηση μας σε όλα. Το αν τα καταφέραμε ή όχι, μπορούν να το κρίνουν μόνο οι θεατές της, αλλά με κριτήρια καλλιτεχνικά, όχι πολιτικά, ούτε ιδεολογικά.
Σέβομαι απόλυτα τη θλίψη των συγγενών των θυμάτων, είναι οι μόνοι που πραγματικά δικαιούνται να έχουν ενστάσεις, αν και δεν έχουν δει την παράσταση. Ούτε θα τους συνιστούσα να την δουν, το θέμα από μόνο του είναι επώδυνο γι αυτούς. Αυτοί είναι και τα μεγαλύτερα θύματα όλης αυτής της εκρηκτικής δημοσιότητας, γιατί τους ξύπνησε τραγικές μνήμες. Έχω να τους απαντήσω μόνο ότι κανείς δεν “εξαγνίζεται”, ούτε “ηρωοποιείται” επειδή καταπατήθηκαν τα δικαιώματα του, αυτό είναι εντελώς διαφορετικό θέμα και δεν αναιρεί τις πράξεις του.
Στους υπόλοιπους, πολιτικούς και δημοσιογράφους που γέμισαν έξαλλοι τα τηλεπαράθυρα έχω να πω το εξής: Δεν κινδυνεύει πια από κανέναν Σάββα Ξηρό η Δημοκρατία μας κύριοι, αυτός έχει αφοπλιστεί χρόνια τώρα. Κινδυνεύει από πολλά άλλα, πολύ πιο σοβαρά, που τα ξέρουμε καλά όλοι μας, και ένα απ’ αυτά, το ελάχιστο, που πρέπει να προασπιζόμαστε καθημερινά, είναι η ελευθερία της έκφρασης. Αν πάλι κάποιοι εκμεταλλεύονται την παράσταση μόνο για να κάνουν “εύκολη” αντιπολίτευση, να ξέρουν ότι το Θέατρο και γενικά ο Πολιτισμός δεν προσφέρονται γι’ αυτόν τον σκοπό. Αλλωστε δεν είναι και το δυνατό τους σημείο, ας ‘’αγωνιστούν’’ αλλού».

Και μη χειρότερα....

3 σχόλια:

  1. Δυστυχώς το ΚΚΕ, με δηλώσεις του γραμματέα του τάχθηκε κατά της αποφυλάκισης του παντελώς ανάπηρου Ξηρού, "γα να μην σχεδιάσει νέα εγκλήματα" από το σπίτι του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι. Όντως. ο σ Δημήτρης Κουτσούμπας σε πρωινή εκπομπή του Μega εξέφρασε την πλήρη αντίθεσή του με την αποφυλάκιση του Σάββα Ξηρού, λεγοντας:
    «Έχει σοβαρά προβλήματα υγείας και η Πολιτεία πρέπει να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή αντιμετώπισή τους. Μιλάμε, όμως, για κάποιον που έχει δολοφονήσει ανθρώπους. Είναι σχεδόν τυφλός, αλλά διαθέτει πλήρη πνευματική διαύγεια. Συνεπώς μπορεί να καθοδηγήσει άλλους υποψήφιους δολοφόνους».
    Πιστεύει κανείς με τα καλά του πως οι Ξηροί ήταν πίσω από τις άκρως επαγγελματικές πολιτικές δολοφονίες με υπογραφή της 17 Νοέμβρη? Για να το πιστέψουμε αυτό θα πρέπει να μην υποθέτουμε πλέον πως υπάρχει κρατική τρομοκρατία, μέθοδος της οποίας είναι ή πολιτική δολοφονία... Ή κρατική τρομοκρατία, όταν κτυπά με κατά συρροήν πολιτική δολοφονία, φαίνεται από το μακάβριο επαγγελματισμό της. Άσχετα αν μια τέτοια υποψία δεν μπορεί να σταθεί σαν αποδεικτικό εντοπίων δικαστή.

    Πάραυτα, το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα στη βουλή, που αντιστέκεται στην καθημερινή τρομοκρατία του οικονομικού κανιβαλισμού που μαστίζει τη χώρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Πάραυτα, το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα στη βουλή, που αντιστέκεται στην καθημερινή τρομοκρατία του οικονομικού κανιβαλισμού που μαστίζει τη χώρα"
    Καμία αντίρρηση σε αυτό. Αν δεν συμφωνούσα, τότε δεν θα υπήρχε και το "δυστυχώς" στο σχόλιο μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή