Τρίτη, 18 Νοεμβρίου 2014

Η Αλήθεια - σε Στιγμή Μηδέν [1]



Έχετε μαθει τα νεα της ΖΜΟΤ; 

Καποιος αναγνωστης αναρωτιεται: ΖΜΟΤ(!); τι λέξη ειναι αυτή παλι;

Πρόκειται για ένα ακόμα νεολογισμό της Google που προέρχεται από την συντομογραφία του όρου Zero Moment of Truth [Στιγμή Μηδέν της Αλήθειας].

Η κολοσσιαία πολυεθνική, έχοντας φυσικά αναγνωρίσει την στρατηγική θέση που κατέχει στην παγκόσμια αγορά, παίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο ως ένα από τα  προοδευτικά ισχυρότερα οχήματα μεταφοράς του καταναλωτή προς το προϊόν, ερευνά συστηματικά το αντικείμενο δραστηριότητας της, ήτοι την καταναλωτική συμπεριφορά σε πλανητική κλίμακα, με σκοπό πάντα την ισχυροποίηση της θέσης της. 
Από αυτή την έρευνα, όμως,  βγαίνουν πορίσματα που είναι άξια προσοχής, όχι μόνο για τους άμεσα ενδιαφερόμενους  καπιταλίστες, παραγωγούς, μεσάζοντες έμπορους, χρηματιστές, που βλέπουν τον αυξανόμενο όγκο εμπορικών-οικονομικών ανταλλαγών μέσω του διαδικτυου με μεγάλη προσοχή, αλλά και αυτούς που βλέπουν τις πολιτικές διαστάσεις των αλλαγών της καταναλωτικής συμπεριφοράς.

Παραθέτω μέρος από ένα άρθρο κάποιου Jim Lecinski, Αντιπρόεδρου του τμήματος  Λύσεις Πελατών της Αμερικής, της Google, που δίνει μια γεύση του τι σημαίνει για την πολυεθνική και για τους πελάτες στους οποίους απευθύνεται η Στιγμή Μηδέν της Αλήθειας.  

ZMOT: Γιατί μας αφορά τώρα περισσότερο από ποτέ
Το 2011, σας παρουσιάσαμε τη Στιγμή Μηδέν της Αλήθειας, ή ZMOT  [Zero Moment of Truth], η οποία περιγράφει μια επανάσταση στον τρόπο που οι καταναλωτές ψάχνουν για πληροφορίες σε απευθείας σύνδεση και παίρνουν αποφάσεις σχετικά με τις μάρκες εμπορευμάτων. Τρία χρόνια αργότερα, η πλοήγηση και η ZMOT συνέχισαν να αυξάνονται σε σημασία και κλίμακα, καθώς εξελίσσεται και η συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με τους τρόπους με τους οποίους οι μάρκες επιδρούν στους καταναλωτές. […]

Πριν από τρία χρόνια, εμείς (και με το "εμείς", εννοώ όλους τους καταναλωτές) αλλάξαμε το βιβλίο κανόνων εμπορίας.. Η καταναλωτική συμπεριφορά –  το ταξίδι που ο καθένας από εμάς κάνει στο δρόμο μας για την αγορά – συνέβαλε στον εντοπισμό μιας νέας Στιγμής της Αλήθειας για τους εμπόρους και τις μάρκες τους.
[…]

Διαπιστώσαμε ότι οι άνθρωποι όλο και περισσότερο παίρνουν αυτές τις αποφάσεις στη Στιγμή Μηδέν, ακριβώς τη στιγμή που έχουν μιαν ανάγκη, πρόθεση ή ερώτηση που θέλουν να απαντηθεί σε απευθείας σύνδεση. Αυτές οι ερωτήσεις μπορεί να είναι οτιδήποτε, από "Ποια μάρκα πάνες, θα βοηθήσει τον ύπνο του μωρού μου τη νύχτα;" "Τι οδοντόπαστα πρόκειται να κάνει το χαμόγελό μου φωτεινότερο;" ή "Τι θα αφαιρέσει τα σημάδια του κραγιόν από ξύλο της τραπεζαρίας μου;" Η μάρκα που απαντά σε αυτά τα ερωτήματα ακριβώς στην κατάλληλη στιγμή, σκοράρει μια διπλή νίκη: Βοηθά να βελτιώσει τη ζωή του καταναλωτή και κερδίζει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις εμπορικές μάρκες που δεν το καταφέρνουν.

Αυτά για το 2011. Από τότε, το βιβλίο κανόνων έχει αλλάξει πάλι.
Η αναζήτηση στο διαδίκτυο και η ZMOT συνεχίσουν να αναπτύσσονται σε σημασία και κλίμακα. Σε διάστημα ενός μόνο μήνα, η Google απαντά σε πάνω από 100 δισεκατομμύρια αναζητήσεις, σύμφωνα με εσωτερικά δεδομένα. Έτσι, στα λίγα λεπτά που απαιτείται για να διαβάσετε αυτό, θα υπάρχουν πάνω από 7,5 εκατομμύρια αναζητήσεις στο Google. Κάθε μία από αυτές τις αναζητήσεις παρουσιάζει μια νέα ευκαιρία για επαφή με τους καταναλωτές ακριβώς την στιγμή που αυτοί είναι τα μάλα απασχολημένοι ως καταναλωτές.
[…]

Όταν πραγματοποιήσαμε την πρώτη έρευνα μας, ερευνούσαμε καταναλωτές των ΗΠΑ. Από τότε, έχουμε δει τα όρια της ZMOT να επεκτείνονται σε κάθε γωνιά του συνδεδεμένου κόσμου, και όχι μόνο για τα είδη πολυτελείας. Σε πρόσφατη μελέτη μας, Πετυχαίνοντας στην  Στιγμή Μηδέν της Αλήθειας στην Ασία, είδαμε ότι το 78% των ασιατών γυναικών χρησιμοποιούν πλοήγηση ως ζωτικό μέρος της διαδικασίας λήψης αποφάσεων για αγορά τυποποιημένων καταναλωτικών προϊόντων.

Τα  πανταχού παρόντα κινητά [smartphones] σημαίνουν ότι η ZMOT δεν ορίζεται πλέον από μια συγκεκριμένη διακριτή στιγμή ("όταν ανοίγω το λάπτοπ μου και κάνω πλοήγηση"). Αντί αυτού, είναι αναπόσπαστο μέρος ολόκληρης της ημέρας του συνεχώς συνδεδεμένου καταναλωτή. Η πλοήγηση  είναι πάντα προσβάσιμη από οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε συσκευή και σε κάθε δεδομένη στιγμή. Στην πραγματικότητα, περίπου το ένα τρίτο του συνόλου αναζητήσεων τυποποιημένων καταναλωτικών προϊόντων τώρα προέρχονται από τα smartphones, σύμφωνα με τα στοιχεία της αναζήτησης Google. Δεδομένου ότι η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει εξελιχθεί, αναλόγως θα πρέπει να κάνουν και οι τρόποι με τους οποίους οι μάρκες τους απευθύνονται σ’ αυτούς.

Και ο, ολίγον τι ανιαρός, υπάλληλος της πολυεθνικής συνεχίζει με  συμβουλές για το πώς οι πελάτες της θα συνεχίσουν να κερδίζουν απο την Στιγμή Μηδέν της αλήθειας; Με άλλα λόγια, πώς να βελτιώσουν τη θέση τους στο διαδίκτυο, με την βοήθεια των πορισμάτων από την έρευνα που κάνει η Google
****
συνεχίζεται  [στο επόμενο θα σχολιαστούν μερικές πολιτικές επιπτώσεις των μετατρεπόμενων τροπικοτήτων της καταναλωτικής συμπεριφοράς]. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου