ΔΙΕΘΝΕΣ ΤΑΜΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΑ
Από
το ποιοι πολιτιστικοί φορείς και με ποια κριτήρια χρηματοδοτούνται από
τους διεθνείς οργανισμούς προκύπτει ένα ακόμη εργαλείο του πολιτιστικού
ιμπεριαλισμού
Το IFCD προέκυψε ως αποτέλεσμα της Σύμβασης για την Προστασία και την Προώθηση της Πολυμορφίας των Πολιτιστικών Εκφράσεων του 2005 με σκοπό την «προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης και τη μείωση της φτώχειας στις αναπτυσσόμενες και λιγότερο αναπτυγμένες χώρες που είναι συμβαλλόμενα μέρη της Σύμβασης». Αυτό επιτυγχάνεται «μέσω της στήριξης σχεδίων που αποσκοπούν να ενθαρρύνουν την ανάδειξη ενός δυναμικού πολιτιστικού τομέα, κυρίως μέσω δραστηριοτήτων που διευκολύνουν την εισαγωγή νέων πολιτιστικών πολιτικών και των πολιτιστικών βιομηχανιών, ή την ενίσχυση των υφισταμένων. Η χρήση του IFCD μπορεί να λάβει τη μορφή νομικής, τεχνικής ή οικονομικής υποστήριξης ή εμπειρογνωμοσύνης, και θα πρέπει να είναι συνεπείς με τους στόχους της IFCD».
Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνεργασία ΟΥΝΕΣΚΟ - ΕΕ τον Ιούνη εμφανίστηκε ως «σύνδεση» της Συνθήκης του 2005 και του θεματικού προγράμματος της ΕΕ «Επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό». Για την ΕΕ και την ΟΥΝΕΣΚΟ, αυτό το κοινό πρόγραμμα «τεχνικής βοήθειας» «καταδεικνύει τη σημασία που δίνεται και από την ΟΥΝΕΣΚΟ και από την Ευρωπαϊκή Ενωση για να εφαρμόσει τις συγκεκριμένες δραστηριότητες που προωθούν τον πολιτισμό ως παράγοντα κλειδί της βιώσιμης ανάπτυξης».
Ο... «σταθεροποιητής»
Αυτοί
που επωφελούνται όμως από την πολιτιστική ανάπτυξη, όπως την εννοεί ο
καπιταλισμός, είναι φορείς (με κρατική ή μη κρατική «βιτρίνα») που
προσπαθούν να δημιουργήσουν αγοραίο πολιτιστικό τομέα στις
αναπτυσσόμενες χώρες με στόχο, φυσικά, το κέρδος του κεφαλαίου, αλλά,
όπως πάντα, και την ιδεολογική χειραγώγηση.Το ίδιο το Ταμείο «βλέπει» τον «εαυτό» του ως ένα είδος «σταθεροποιητή» της πολιτιστικής ανάπτυξης με αγοραίους όρους: «Είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι ταινίες, τα βιβλία, η μουσική και άλλα πολιτιστικά αγαθά και υπηρεσίες αναγνωρίζονται από την παγκόσμια κοινότητα ως κάτι παραπάνω από προϊόντα. Ενώ σίγουρα δημιουργούν φορολογική αξία, εμπλουτίζουν επίσης τις ζωές μας με πολλούς ζωτικούς τρόπους. Παρά τη σημασία τους, όμως, οι πολιτιστικές βιομηχανίες ταλαντεύονται στις χώρες που αντιμετωπίζουν διάφορα αναπτυξιακά προκλήσεις»...
Ενα παράδειγμα του τι χρηματοδοτεί το Ταμείο και πώς «λύνει» το πρόβλημα της «ταλάντευσης» αποτελεί η στήριξη ενός προγράμματος για τις «Επιχειρήσεις και τις Τέχνες» στη Ν. Αφρική. Η στήριξη έγινε μέσω μιας «μη κερδοσκοπικής εταιρείας» με την ονομασία «Business and Arts South Africa» («Μπίζνες και Τέχνες στη Ν. Αφρική, BASA), η οποία, σύμφωνα με το Ταμείο, «αναγνωρίζει» ότι οι «καλλιτεχνικές συνεργασίες», οι οργανισμοί και οι επιχειρήσεις χρειάζονται «καλύτερα εργαλεία» για την «υποστήριξη στις τέχνες». Ετσι, η BASA ανέπτυξε ένα «χορηγικό» σχέδιο για τις τέχνες και μια «εργαλειοθήκη» που «ενεργοποιεί» την «επιχειρηματική κοινότητα και τις πολιτιστικές βιομηχανίες να αναπτύξουν επωφελείς και μακρόπνοες σχέσεις».
Αναλόγως το Ταμείο δραστηριοποιήθηκε στο Μπενίν για να αναπτύξει... «νέα επιχειρηματικά μοντέλα στη μουσική βιομηχανία», στο Τσαντ για να «επαγγελματοποιήσει τις παραστατικές τέχνες», στην Κένυα για να «χαρτογραφήσει τις πολιτιστικές βιομηχανίες», στη Σενεγάλη για να εκπαιδεύσει ντόπια στελέχη στο πολιτιστικό «μάνατζμεντ» και στη Ζιμπάμπουε για να μετρηθεί η οικονομική συμβολή των «πολιτιστικών βιομηχανιών» της. Στη Γουατεμάλα το IFCD χρηματοδότησε την «προώθηση της συμμετοχής των αυτόχθονων πληθυσμών στις πολιτιστικές βιομηχανίες», ενώ στα Μπαρμπάντος την «προώθηση της εξαγωγής της μουσικής της Καραϊβικής στις βορειοαμερικανικές αγορές»...
Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου